Ένας χρόνος και λίγοι μήνες παρήλθαν από την ανάληψη καθηκόντων της νέας δημοτικής αρχής γι’ αυτό και πλέον είναι δυνατό να ασκηθεί μια συνολική κριτική στο έργο της ως σήμερα. Το ως τώρα δείγμα γραφής της προδιαγράφει μάλιστα και την πορεία της στη συνέχεια της θητείας της. Εξαιτίας της ιδιότητάς μου ως συμβούλου της Δημοτικής Κοινότητας Τήνου μπορώ να εξειδικεύσω την κριτική μου στο πλαίσιό της.


Κατά το νόμο 3852/2010 που ορίζει τον τρόπο λειτουργίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στα άρθρα 83 και 86 που προσδιορίζουν τις αρμοδιότητες του συμβουλίου Δημοτικής Κοινότητας λέγεται συγκεκριμένα ότι αρμοδιότητες του οργάνου είναι αφενός κάποιες αποφασιστικές και αφετέρου κάποιες γνωμοδοτικές. Οι αποφασιστικές έγκεινται ουσιαστικά σε απλό έλεγχο κάποιων εγγράφων πολιτών για την χορήγηση αδειών. Ο ρόλος του οργάνου, λοιπόν, ως προς αυτές είναι απλώς ελεγκτικός. Επειδή, όμως, είμαστε πολιτικό όργανο και όχι απλώς ελεγκτικό ο νομοθέτης μας έδωσε γνωμοδοτικές αρμοδιότητες γύρω από πλείονα ζητήματα της κοινότητας, τα οποία είναι μείζονος σημασίας, η πρωτοβουλία για την άσκηση των οποίων βρίσκεται προφανώς στα χέρια του προέδρου. Κατά το άρθρο 86, το Συμβούλιο καταρτίζει σχέδιο προϋπολογισμού εξόδων με συγκεκριμένη αιτιολόγηση και ο μόνος περιορισμός που θέτει το δημοτικό συμβούλιο είναι το ανώτατο όριο εξόδων, αυτό είναι και το μόνο που ελέγχει, κατά το νόμο, η οικονομική επιτροπή.

Παρέθεσα το πλαίσιο που δίνει ο νόμος σε γενικές γραμμές ώστε εμπεριστατωμένα να προχωρήσω στην κριτική για το αν τηρούνται αυτές στην πραγματικότητα. Αυτό δείχνει αν τελικά λειτουργεί η Δημοτική μας Κοινότητα εύρυθμα, όπως ορίζει ο νόμος. Αλλοίμονο αν έπρεπε να κριτικάρουμε το έλασσον, δηλαδή την τήρηση των αποφασιστικών αρμοδιοτήτων, οι οποίες είναι τυπικές και ελεγκτικές. Η μη τήρησή τους είναι ανέφικτη δεδομένων των δικλείδων που υπάρχουν εκ του νόμου. Οι αρμοδιότητες, όμως, που δίνουν πραγματική δύναμη στο όργανο είναι οι γνωμοδοτικές. Αυτές που μας έχουν παρασχεθεί είναι περιορισμένες, δυστυχώς. Τα θέματα που μας δόθηκαν  προς γνωμοδότηση ήταν πολύ λίγα σε σχέση με αυτά που δίνει ο νόμος. Και έγιναν ακόμη λιγότερα, όταν η γνώμη μας δεν ακολουθήθηκε εξ ολοκλήρου αλλά το αρμόδιο όργανο τελικά αποφάσισε διαφορετικά. Για το άρθρο 86 σχετικά με το σχέδιο προϋπολογισμού, η κριτική είναι πολύ απλή: Δεν τηρείται! Στην πραγματικότητα, καταρτίζουμε ένα τεχνικό πρόγραμμα με προτάσεις έργων και ένα (τυχαίο) χρηματικό ποσό δίπλα. Το πρόγραμμα αυτό, το οποίο είναι ίσως το πιο σημαντικό μας έργο αφού έχοντας έρθει σε επαφή με συμπολίτες και συλλόγους προτείνουμε έργα πραγματικά χρήσιμα και σοβαρά, στην πραγματικότητα ευτελίζεται όταν υφίσταται αφενός περικοπή από το δημοτικό συμβούλιο, που τελικά το διαμορφώνει όπως θέλει, και αφετέρου από την μη υλοποίηση και αυτών ακόμη των έργων που εγκρίθηκαν από το δημοτικό συμβούλιο.

Όλα τα παραπάνω συμβάλλουν σε ένα πρότυπο εξουσίας συγκεντρωτικό που εν μέρει ξεφεύγει από το πλαίσιο που δίνει ο νόμος του Καλλικράτη. Ουσιαστικά οι αποφάσεις λαμβάνονται από μια μικρή ομάδα αιρετών της πλειοψηφούσας παράταξης έχοντας παραγκωνίσει όχι απλώς τη μειοψηφία αλλά και τα ίδια τα μέλη της πλειοψηφίας που αποτελούν τα κατά τόπους συμβούλια. Με αυτό τον τρόπο απαξιώνεται ο ρόλος του οργάνου και αμβλύνεται η δημιουργική του δύναμη, η οποία του δόθηκε δημοκρατικά από τους συμπολίτες μας.  Όλα αυτά σχεδιάζουν μια αρνητική εικόνα για τη λειτουργία της Δημοτικής Κοινότητας και ξεφεύγουν, θα έλεγα, από τη δημοκρατική μας παράδοση. Μπορεί μεν να τηρείται το γράμμα του νόμου, ωστόσο το κοινό αίσθημα κάθε συμπολίτη μας περιμένει κι άλλα πράγματα από τους αιρετούς και δεν ικανοποιείται με αυτό το ‘κουτσούρεμα’ των αρμοδιοτήτων χωρίς καμιά περαιτέρω στρατηγική και απονομή ρόλων από τη δημοτική αρχή.

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι το κείμενο αυτό δεν είναι μια στείρα αντιπολίτευση από μέλος της μειοψηφίας γι αυτό άλλωστε δεν θέλησα να αναφερθώ σε συγκεκριμένα παραδείγματα της πολιτικής με την οποία διαφωνώ, αλλά χάραξα ένα γενικό πλαίσιο, απείκασμα των συνολικών εμπειριών που έχω εισπράξει ως τώρα στα κοινά του δήμου μας. Μάλιστα, και μέλος της πλειοψηφίας υποστηρίζει ότι η λειτουργία της Δημοτικής Κοινότητας δεν είναι η ορθή. Θα ήθελα, επίσης, να υπενθυμίσω πως τον Αύγουστο του 2014 ορκιστήκαμε να τηρούμε το Σύνταγμα και τους νόμους και όχι να κάνουμε τα στραβά μάτια και να μην τηρούμε τα ψιλά γράμματα αυτών. Εύχομαι, πάντως, το νέο έτος να είναι έτος αλλαγής του μέχρι τώρα τρόπου λειτουργίας της Δημοτικής Κοινότητας προς το καλό, αλλά και έτος δημιουργικότητας για τον τόπο μας, το μέλλον αυτού και των κατοίκων του!

Βαγγέλης Κρητικός
Φοιτητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Σύμβουλος στη Δημοτική Κοινότητα Τήνου
με τον συνδυασμό «Τήνος-Τολμάμε Μαζί»

[post_ad]

Share To:

0 comments so far,add yours

_____________________________________________________________________________________
Τα σχόλια θα αναρτώνται εφόσον υπάρχει Όνομα και Επίθετο σχολιαστή, σε διαφορετική περίπτωση (ψευδώνυμο ή ανώνυμα) θα διαγράφονται
_____________________________________________________________________________________