Με αφορμή την επιλογή του στους καλύτερους Έλληνες αρχιτέκτονες σύμφωνα με το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, ο Τηνιακός Αριστείδης Ντάλας παραχώρησε συνέντευξη στην Καθημερινή της Κύπρου και στον κο Ανδρέα Τέρλα την οποία σας την παρουσιάζουμε παρακάτω.

Ο Αριστείδης Ντάλας επιλέγεται για δεύτερη συνεχόμενη τριετία ανάμεσα στους καλύτερους Έλληνες αρχιτέκτονες σύμφωνα με το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής μετά και από το έργο του «Κατοικία στο Βωλάξ». Επηρεασμένος από τα λόγια του θρύλου Έλληνα αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη, ο οποίος έχει γράψει ότι σε έναν τόπο δεν μπορούν να φυτρώνουν όλα τα είδη φυτών αλλά μόνο κάποια συγκεκριμένα, έτσι και μόνο ορισμένα κτίρια μπορούν να αναδειχθούν σε συγκεκριμένες τοποθεσίες, ο Αριστείδης σχεδιάζει κτίρια σε πλήρη αρμονία με το περιβάλλον τους και μας αποδεικνύει πως αρχιτεκτονική δεν είναι μόνο μπετόν, αλλά και τέχνη.

Είστε από τους λίγους Έλληνες αρχιτέκτονες που έχετε αποσπάσει βραβεία σε Πανελλήνιους και Διεθνείς Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς . Πώς αισθάνεστε για αυτό; 

Σίγουρα είναι πολύ σημαντικό για κάθε αρχιτέκτονα όπως και για κάθε άνθρωπο να βραβεύεται. Στο γραφείο μας, όμως, η επιτυχία είναι αποτέλεσμα μιας συλλογικής προσπάθειας κι έτσι η επιβράβευση ανήκει σε όλους όσοι εργάστηκαν σε κάθε έργο. Αισθάνομαι περήφανος για όλους στην ομάδα μας και θα ήθελα να τους ευχαριστήσω για την συνεργασία και το αποτέλεσμα που δημιουργούμε συλλογικά.

Ας πάμε λίγο τον χρόνο πίσω. Πώς ήταν τα παιδικά σας χρόνια; 

Παιδί θυμάμαι ότι ζωγράφιζα ασταμάτητα, ενώ από πολύ μικρός έλεγα ότι ήθελα να γίνω αρχιτέκτονας. Τα παιδικά μου χρόνια ήταν πραγματικά ευχάριστα και αυτό που έχω, κυρίως, συγκρατήσει είναι οι παιδικοί μου φίλοι, τους περισσότερους από τους οποίους, ακόμα και σήμερα, διατηρώ.

Τι είναι για εσένα η αρχιτεκτονική; 

Η αρχιτεκτονική για εμένα πέρα από επάγγελμα είναι και τρόπος ζωής. Είναι η πρώτη σκέψη το πρωί και η τελευταία το βράδυ. Είναι το μέσο με το οποίο θέτω τις απόψεις μου για την κατοίκηση και την πόλη, είναι ο τρόπος για να δώσω τη δική μου χωρική απόδοση για το πώς και πού «συμβαίνει» η ζωή.

Τι σπουδές έχετε κάνει; 

Σπούδασα στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, δίπλα σε εξαιρετικούς καθηγητές που μου μετέδωσαν πέρα από τις γνώσεις τους και την αγάπη για την αρχιτεκτονική. Οτιδήποτε έχω πετύχει μέχρι σήμερα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε εκείνους και τους είμαι ευγνώμων. Στην συνέχεια, ολοκλήρωσα το Διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Σχεδιασμός, Χώρος, Πολιτισμός» του ΕΜΠ, ενώ ένα από τα σημαντικότερα σχολεία μου υπήρξαν τα αρχιτεκτονικά ταξίδια που έχω κάνει.

Ποια ήταν η πρώτη δουλειά που έχετε κάνει; 

Η πρώτη σχεδιασμένη δουλειά που πραγματοποίησα μόλις τελείωσα την σχολή ήταν το «Μουσείο Β’ Παγκοσμίου Πολέμου» στην Πολωνία, που σχεδιάσαμε στα πλαίσια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού σε συνεργασία με τον Τάση Παπαϊωάννου και τον Δημήτρη Ησαΐα. Το πρώτο όμως έργο «πραγματικών» συνθηκών, που μετά το σχεδιασμό του πήρε την πορεία της κατασκευής, είναι η κατοικία στο Βωλάξ της Τήνου, σε ένα εξαιρετικά ιδιαίτερο τοπίο και είναι ίσως, το έργο μου με τη μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα από το κοινό.



Τι έχει αλλάξει στο μυαλό του Αριστείδη από τότε μεχρι σήμερα; 

Έχει σίγουρα προστεθεί εμπειρία, πολλές εικόνες, πολλές συζητήσεις με αξιόλογους συναδέλφους και φίλους, αλλά στην ουσία παραμένω ίδιος, με το ίδιο ακριβώς πάθος, τις ίδιες αμφιβολίες και αμφισβητήσεις με τότε. Κάθε φορά επανέρχομαι στο σημείο μηδέν. Θεωρώ πως κάθε γνώση και εμπειρία τη χρησιμοποιεί κανείς για να επαναπροσδιορίσει ακριβώς αυτό το σημείο από το οποίο ξεκινά. Εξάλλου, δεν πιστεύω πως μπορεί κανείς να παραμένει δημιουργικός αν δεν βρίσκεται σε μια διαδικασία συνεχούς αναζήτησης, αμφισβήτησης και έρευνας.

Στις διάφορες δουλειές σας λειτουργείτε πάντα με τον ίδιο τρόπο; 

Το κάθε έργο αφορά άλλους ανθρώπους με διαφορετικές ανάγκες, ενώ βρίσκεται και σε διαφορετικό τόπο, συνεπώς, δεν μπορεί να συμβαίνει με τον ίδιο τρόπο. Συναντώντας κάθε φορά τις ιδιαίτερες συνθήκες του εκάστοτε έργου αναγκάζεσαι να αντιμετωπίσεις την σύνθεση από την αρχή, καθώς εκ των πραγμάτων δεν μπορείς να επαναλάβεις μια μορφή ή αρχιτεκτονική δομή. Μπορεί στο υπόβαθρο να υπάρχει μια κοινή βάση και μεθοδολογία στον τρόπο με το οποίο δουλεύουμε, το αποτέλεσμα, όμως, είναι πάντα διαφορετικό.

Τι σημαίνει για σας επιτυχία; 

Η επιτυχία για εμένα είναι μία ευρεία έννοια. Αφορά το σύνολο της ζωής και δράσης ενός ανθρώπου. Είναι το να τα έχεις καλά με τους ανθρώπους που έχεις γύρω σου. Να έχεις το κεφάλι ψηλά. Να κάνεις αυτό που πιστεύεις και να μην μετανιώνεις. Στην αρχιτεκτονική, επιτυχία είναι να παραμένεις δημιουργικός χωρίς τα έργα σου να γίνονται προκλητικά και επιδεικτικά. Να πετυχαίνεις να μην θίγεται ο τόπος στον οποίο χτίζεις και να καλύπτεις τις ιδιαίτερες απαιτήσεις κάθε έργου με τον πιο δημιουργικό τρόπο.

Τα projects σου συχνά ξαφνιάζουν, αφού κάθε φορά είναι σε διαφορετικό ύφος. Γιατί αυτό;

Έχουν κάθε φορά διαφορετικό ύφος γιατί προσπαθούμε να ενταχθούμε στον τόπο και γιατί το κάθε έργο από μόνο του μάς οδηγεί σε τελείως διαφορετικά μονοπάτια και εν συνεχεία αποτελέσματα. Ίσως να ξαφνιάζουν για το σχόλιο που κάνουν για τον τόπο, για τον τρόπο που επαναπροσδιορίζουν κάποιες παραδοσιακές αρχιτεκτονικές σταθερές. Η αρχιτεκτονική μας αποτελεί επανερμηνεία μια ιδέας βαθιά ριζωμένης, που στηρίζεται σε όλες τις βασικές αρχές του τόπου: τις σέβεται βαθιά, αλλά τις εκφράζει διαφορετικά. Αυτές οι αντιθέσεις δεν αποτελούν εργαλείο προβολής αλλά μέσο εξέλιξης, καθώς δραστηριοποιούμαστε σε ένα αρκετά ανελαστικό αρχιτεκτονικά περιβάλλον.

Εσείς πως χαρακτηρίζετε την δουλειά σας; 

Θα έλεγα, ίσως, βαθιά προσωπική και διερευνητική. Είναι το μέσο για να δώσω τις δικές μου απαντήσεις σε κάποιους χωρικούς προβληματισμούς. Στο γραφείο μας αισθανόμαστε μια τεράστια ευθύνη για τα έργα μας απέναντι τόσο στον άνθρωπο, είτε κάτοικο είτε περαστικό, όσο και στον τόπο, όπου κάθε φορά καλούμαστε να σχεδιάσουμε. Αφήνουμε, ωστόσο, τον χαρακτηρισμό να μας τον αποδώσει ο χρόνος, που είναι και ο μοναδικός κριτής, και ελπίζω να μας δικαιώσει.

Ποιο είναι το πιο ισχυρό ατού της δουλειάς σας; Τι καθορίζει την δική σας δουλειά; 

Το πάθος για αυτό που κάνουμε. Η εργατικότητα, η επιμονή και η υπομονή.

Εμπνέεσαι συνήθως από κάπου; 

Από τον τόπο και την παράδοση, αρχιτεκτονική και μη. Η έμπνευση πηγάζει έπειτα από μελέτη των ιδιαίτερων συνθηκών ενός έργου σε συνδυασμό με τις κτιριολογικές απαιτήσεις που τίθενται κάθε φορά από τον ιδιοκτήτη του έργου. Σεβόμαστε βαθιά τον τόπο και τη φυσιογνωμία του. Έχοντας ως γνώμονα αυτή την αρχή, το κάθε έργο θέλουμε να είναι μια αποκάλυψη όταν κάποιος το βιώνει από κοντά, αλλά από μακριά προσπαθούμε να διαγράφεται νοητά. Ως αποτέλεσμα, η έμπνευση κάθε έργου αναδύεται μέσα από τη μελέτη και τη τεράστια αγωνία για την αρχιτεκτονική ένταξη στο τοπίο. Ουσιαστικά, αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να κατανοήσουμε όσο καλύτερα γίνεται τον τόπο, στον οποίο πρόκειται να ενταχθούμε, ώστε το κτίριο να «εξαφανίζεται» μέσα σε αυτόν. Ταυτόχρονα, πιστεύουμε ότι η σύγχρονη αρχιτεκτονική οφείλει να κρατά κριτική σκέψη στο παρελθόν, ενώ την ίδια στιγμή οφείλει να μεταφράζει τις ανάγκες του σήμερα μέσα απο την ανάγνωση του χθες. Το πως θα αρθρώσουμε την αρχιτεκτονική μας μέσα από όλα αυτά εκφράζοντας ταυτόχρονα τις ανάγκες του χρήστη, αποτελεί την πραγματική πρόκληση.

Ποιο στοιχείο είναι κυρίαρχο στη διαμόρφωση ενός σπιτιού; 

Ο άνθρωπος είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας στη διαμόρφωση ενός χώρου, οι ανάγκες του και ο τρόπος ζωής του. Έπειτα ακολουθούν στοιχεία εξίσου σημαντικά όπως το φως και η σκιά, η κίνηση και η στάση, το δημόσιο και το ιδιωτικό. Ο τρόπος με τον οποίο συνδυάζει κάνεις όλα αυτά τα στοιχεία και τα εμπλέκει στο σενάριο κατοίκησης που διαμορφώνει, αποτελεί την πιο σημαντική διαδικασία στην αρχιτεκτονική σύνθεση.

Υπάρχει κάτι που δεν αντέχεις στον σχεδιασμό εσωτερικών χώρων γενικά; 

Την έλλειψη της αρχιτεκτονικής και η χρήση στοιχείων, όπως του χρώματος και των διακοσμητικών, για να συγκαλυφθεί η έλλειψη αυτή. Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι ακόμα και ένας υφιστάμενος εσωτερικός χώρος δεν μπορεί να επανασχεδιαστεί. Εμείς επιλέγουμε να πραγματοποιούμε αρχιτεκτονικές μελέτες και όχι διακοσμητικές, τόσο στα νέα έργα μας όσο και στις ανακαινίσεις.

Ποια είναι η πιο δημιουργική δουλειά που έχεις κάνει μέχρι τώρα; 

Θα έλεγα οι κατοικίες στον Τριαντάρο και στο Βωλάξ της Τήνου, για τον τρόπο με τον οποίο απαντάμε στην ένταξη στον τόπο και επαναδιατυπώνουμε στοιχεία της αρχιτεκτονικής παράδοσης. Στην κατοικία στον Τριαντάρο, έχουμε βρει έναν διαφορετικό τρόπο διατύπωσης της προσθήκης καθ’ ύψος, όπως αυτή παραδοσιακά γινόταν στο νησί. Αντίστοιχα, η κατοικία στο Βωλάξ βρίσκεται σε έναν αρχιτεκτονικό διάλογο με τους «βόλακες» τους χαρακτηριστικούς σφαιρικούς βράχους του χωριού. Νιώθω τυχερός που μου δόθηκε η ευκαιρία να σχεδιάσω κατοικίες σε τόσο ιδιαίτερους τόπους, με τέτοια προσωπικότητα. Τελικά είναι αυτά τα τοπία που δίνουν την αξία στα κτίρια και όχι το αντίστροφο.

Και η Τήνος ως βάση πως προέκυψε; 

Εξ έρωτος. Είναι ο τόπος από τον οποίο προέρχεται και στον οποίο συνάντησα τη σύζυγό μου. Η φυσική ομορφιά της και οι ποιότητα ζωής που προσφέρει την καθιστούν τον ιδανικό τόπο για να μεγαλώσουμε τις δύο μας κόρες. Έτσι, την επιλέξαμε ως τη βάση για να ζούμε και ως το εφαλτήριο για τις αρχιτεκτονικές μου δραστηριότητες.

Βιοκλιματικός σχεδιασμός και ένταξη στο τόπο. Πόσο σημαντικό είναι για σας ; 

Εξαιρετικά. Τα κτίρια αποτελούν «μηχανές κατοίκισης», είναι «δοχεία ζωής». Συνεπώς, για να είναι η αρχιτεκτονική ποιοτική, δεν αρκεί να καλύπτει τις αισθητικές ανάγκες. Πρέπει να λειτουργεί σωστά όλος αυτός ο μηχανισμός. Για να γίνει αυτό πρέπει να συνδυάζονται άψογα στοιχεία όπως ο φωτισμός, ο αερισμός, η σκίαση και ο προσανατολισμός. Είναι οι συνθήκες εκείνες που είναι ξεχωριστές σε κάθε τόπο, ενώ όταν καλυφθούν, εξασφαλίζουν την «άνεση» στην κατοίκηση και την ποιότητα ζωής.

Πώς είναι η κατάσταση τώρα, λόγω κρίσης στην Ελλάδα, στον δικό σας τομέα; 

Σίγουρα δεν είναι όσο εύκολα ήταν στο παρελθόν, αλλά νιώθουμε ευλογημένοι για αυτά που μπορούμε να κάνουμε. Ευχόμαστε να ξεπεραστεί η κρίση σύντομα, για τον τόπο, την αρχιτεκτονική αλλά πάνω απ όλα για τους ανθρώπους και την ίδια την ζωή



Σχόλια:

0 σχόλια:

Τα σχόλια θα αναρτώνται εφόσον υπάρχει Όνομα και Επίθετο σχολιαστή, σε διαφορετική περίπτωση (ψευδώνυμο ή ανώνυμα) θα διαγράφονται αυτόματα από το σύστημα.