Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνη εγκαινίασε το νέο του πρόγραμμα «Εντός – Εκτός» που έχει ως στόχο να γνωρίσει στο κοινό της πρωτεύουσας τη δραστηριότητα μικρότερων Μουσείων της επικράτειας. Αυτό το πρόγραμμα αποτελεί τη γέφυρα δια-σύνδεσης τους με το Εθνικό Μουσείο μέσα από αμφίδρομες δράσεις, ξεκινά με τη συνεργασία με το Δημοτικό Ίδρυμα “Μουσείο Κώστα Τσόκλη” που διανύει ήδη τον όγδοο χρόνο λειτουργίας του στο νησί της Τήνου.

Με αφορμή την Διεθνή Ημέρα Μουσείων 2018, μεταφέρθηκαν στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνη, μια επιλογή από τεκμήρια και έργα του Κώστα Τσόκλη, με στόχο να τιμήσουν τον ιδρυτή του Μουσείου στην Τήνο και να υπενθυμίσουν τη σημαντική τομή που επέφερε στη σύγχρονη τέχνη η “Ζωντανή Ζωγραφική”, τεχνική που επινόησε στα μέσα της δεκαετίας του’80 ο πρωτοπόρος και διεθνώς καταξιωμένος καλλιτέχνης συνδυάζοντας την ηλεκτρονική εικόνα με τη ζωγραφική.




Ο χαιρετισμός του δημάρχου Τήνου κατά την διάρκεια της εκδήλωσης.

Τύχη αγαθή, μια σύνοδος σπάνιων συγκυριών έδωσε στον τόπο μας ξεχωριστή θέση στο στερέωμα της δημιουργικής έκφρασης, γεγονός που έχτισε μια μοναδική παράδοση, η οποία εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να προσφέρει καρπούς αγλαείς. Η ξεχωριστή φύση, το φως, ο εύκρατος βοριάς που κατεβαίνει ακάθεκτος απ’ τα Μπογάζια, η αφθονία του ασπαίροντος μαρμάρου, ο πλούτος του σχιστόλιθου, του «δεινού αφηγητή» της λαϊκής ψυχής, η κινητικότητα των ανήσυχων στοιχείων της Άσπρης θάλασσας, και, κυρίως, οι ιστορικές συγκυρίες, ενθάρρυναν τον Τηνιακό να εκφραστεί πολλαπλώς δημιουργικά, εικαστικά, μουσικά και προ πάντων πλαστικά.

Για αιώνες στα ακρογιάλια της Τήνου συναντιόταν η Δύση με την Ανατολή με όρους όχι τόσο θρησκευτικούς, αλλ’ εξόχως πολιτιστικούς. Η σημαία του σταυρού κυμάτισε στο Κάστρο της Αγίας Ελένης ως τα 1715, αλλά και όταν υπεστάλη, η παρουσία της Ημισελήνου ―και αυτό μόνον για ένα αιώνα― υπήρξε ισχαιμική. Η Τήνος συμμετείχε και εκείνη στο θαύμα της αναγέννησης του Ελληνισμού, όπως η Κρήτη και τα Επτάνησα.

Αυτή, όμως, η τύχη δεν εγκατέλειψε ποτέ τον τόπο μας, ούτε και όταν ο μαζικός τουρισμός απείλησε με ομογενοποίηση των πάντων. Αντίθετα λειτούργησε ως πόλος έλξης ευαίσθητων και ανήσυχων δημιουργών, οι οποίοι μπόλιασαν την τοπική παράδοση με νέα ζωή, με νέο πνεύμα. Και μια τέτοια ξεχωριστή περίπτωση είναι και ο αειθαλής πλέον συντοπίτης μας, εικαστικός κ. Κώστας Τσόκλης, ο οποίος εστεμμένος με τις δάφνες της Biennale της Βενετίας του 1986 ―όντας ο εισηγητής της «ζωντανής ζωγραφικής»― διάλεξε την Τήνο για να στεγάσει το έργο του. Και εδώ και οκτώ χρόνια το Δημοτικό Ίδρυμα «Μουσείο Κώστα Τσόκλη», στον Κάμπο της Τήνου, δε φιλοξενεί μόνον έργα του ανήσυχου διαπρεπούς εικαστικού, αλλά ταυτόχρονα λειτουργεί και σαν ένα παράθυρο διαλόγου με τη διεθνή εικαστική πρωτοπορία. Έτσι ο τόπος μας διασκέλισε το κατώφλι των εθνικών ορίων και ξανοίχτηκε στον κόσμο.

Είμαστε, λοιπόν, περήφανοι για το Ίδρυμα αυτό του τηνιακού λαού, που δημιούργησε η αγάπη του κ. Τσόκλη και ο Δήμος μας, και γι’ αυτό ευχαριστούμε εξόχως το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που, στο πλαίσιο του προγράμματος «Εντός-Εκτός» και με στόχο να γνωρίσει στο κοινό της πρωτεύουσας τη δραστηριότητα μικρότερων Μουσείων της επικράτειας, ξεκίνησε τη συνεργασία του με το Μουσείο Κώστα Τσόκλη με αφορμή τον εορτασμό της Ημέρας Μουσείων 2018.

Τα έργα του μεγάλου εικαστικού θα έχουν μια ακόμη ευκαιρία να ανοίξουν και πάλι έναν γόνιμο, δημιουργικό (ίσως και ανατρεπτικό) διάλογο με το αθηναϊκό κοινό.

Τα έργα που εκτίθενται δεν είναι αδελφοκτόνα μήτε πατροκτόνα. Δεν σκεπάζουν με τη λαμπρότητά τους άλλα ομόλογά τους, μήτε μπορούν να αυτονομηθούν από το δημιουργό τους ―η κτίση από τον κτίσαντα. Έχουν, όμως, μοιραία και ευτυχώς, τον ξεχωριστό δρόμο τους, μια ζωντανή κίνηση μέσα στο χρόνο, ανεξάρτητη από τις προθέσεις του καλλιτέχνη και κάποιες στιγμές σταματούν απρόσμενα και ανοίγουν διάλογο με τους περαστικούς, ένα διάλογο απρόβλεπτο μα εξόχως συναρπαστικό που μας κάνει όλους ―και μας και τον κ. Τσόκλη― να σταθούμε ενεοί. Το έργο τέχνης έχει το προνόμιο να συνδιαλέγεται με τους ανθρώπους κάθε εποχής, ανεξάρτητα από τις προθέσεις του δημιουργού του, Και είμαστε βέβαιοι πως ο κ. Τσόκλης δε θα ήθελε ποτέ να τα πεδικλώσει.

Με αυτές τις σκέψεις ως εκπρόσωπος της Τήνου και της μεγάλης καλλιτεχνικής παράδοσης του τόπου μας χαιρετίζω την έκθεση και συγχαίρω εγκαρδίως τους συντελεστές της.



Ο Κώστας Τσόκλης λέει για την έκθεση

«Υπάρχουν έργα αδελφοκτόνα. Και υπάρχουν έργα πατροκτόνα.

Και είναι εκείνα που ρίχνουν τη σκιά της λαμπρότητάς τους στα άλλα έργα του καλλιτέχνη και είναι αυτά που η φήμη τους ξεπερνά τη διασημότητα του δημιουργού τους.Τα λίγα έργα που εκθέτω στο ΕΜΣΤ (ευχαριστώντας το για τη τιμή που κάνει στο Δημοτικό Μουσείο Κώστα Τσόκλη στη Τήνο, φιλοξενώντας το για ένα διάστημα στο πλαίσιο της Ημέρας των Μουσείων) ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες.

Είναι τέκνα πολυμελών οικογενειών που κατάφεραν να ξεχωρίσουν, χάρη στην απλότητα και την αμεσότητά τους. Έργα που δεν χρειάζονται εξηγήσεις, έργα εικαστικά, μονολεκτικά. Έργα – γεγονότα.» 


Σχόλια:

0 σχόλια:

Τα σχόλια θα αναρτώνται εφόσον υπάρχει Όνομα και Επίθετο σχολιαστή, σε διαφορετική περίπτωση (ψευδώνυμο ή ανώνυμα) θα διαγράφονται αυτόματα από το σύστημα.