Διαβάστε την ομιλία του κου. Εμμανουήλ Σώχου, κατά την εκδήλωση "Οι τοίχοι που μιλάνε" της 21ης Δεκεμβρίου 2018, στο αμφιθέατρο του Υπ. Πολιτισμού. 

Μια τόλμη πρωτογενής στη σύλληψη και στη σύνθεση, κάτι το ταραγμένο, το συνεσπασμένο, το ανήσυχο στις γραμμές και στην έκφραση, μια οδύνη, κάτι το πονεμένο και τραγικό, που είναι αδύνατον, να αφήσουν ασυγκίνητο και τον ψυχρότερο θεατή. Να τι έχουν τα σχέδια του Χαλεπά! ( Κλέων Παράσχος , Φραγγέλιο 1928 ).

Μέσα, από τα σχέδια του Χαλεπά ξετυλίγονται όλες οι ανησυχίες του μεγάλου καλλιτέχνη και αναδεικνύονται τα θέματα που τον ενδιαφέρουν. Τα σχέδιά του μας βοηθούν να κατανοήσουμε το γλυπτικό του έργο. Αποτελούν μια αυτόνομη και παράλληλη καλλιτεχνική οντότητα.

Το σχέδιο του Χαλεπά στέκει δίπλα, σε ότι το καλύτερο παρήγαγε η τέχνη στην Ελλάδα. Ότι, καλύτερο έπλασε η σύγχρονη ευρωπαϊκή καλλιτεχνική κοινότητα, σε σύλληψη και τέχνη, τον 20 ο αιώνα. Διεκδικεί τα πράγματα της τέχνης, στη σκέψη, στη γλώσσα, στην αίσθηση, στην ευαισθησία. Αναπτύσσεται συνειδητά και συστηματικά, ως πρόταγμα, ως σχεδιασμός, ως αναθεώρηση του χωροχρόνου, ως επεξεργασία του βιώματος και της ανάμνησης, ως πρόσληψη και αναθεώρηση του κόσμου, της πραγματικότητας.

Σχέδια του Γιαννούλη Χαλεπά βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Π.Ι.Ι.Ε.Τ., στο σπίτι- Μουσείο του καλλιτέχνη, στον Πύργο, στην οικογένεια και σε ιδιωτικές συλλογές. Από αυτά, τα περισσότερα έχουν δημοσιευθεί και έχουν παρουσιασθεί σε εκθέσεις.

Φήμες, κουβέντες χωριανών έλεγαν, ότι, ο Χαλεπάς έχει σχεδιάσει μορφές και συνθέσεις, στους εσωτερικούς τοίχους του σπιτιού του, στον Πύργο. Σχέδια, που είχαν δεχθεί αλλεπάλληλα στρώματα επιχρισμάτων και είχαν θαφτεί στη λήθη των ανθρώπων και περίμεναν την αποκάλυψή τους. Η φύση, με τη βοήθεια του υγρού νοτιά βοήθησε στην αποκάλυψη ύπαρξης γραφημάτων, με την αποκόλληση ασβεστωμάτων.



Το Πνευματικό Κέντρο Πανόρμου ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ του Δήμου Τήνου αμέσως ανέθεσε το 2016 στο Εργαστήριο Διεπιστημονικών Εφαρμογών του Παν/μίου Δυτικής Αττικής, την εκπόνηση μελέτης Ανάδειξης και Αποκάλυψης των γραφημάτων που υπήρχαν κάτω, από τα επιχρίσματα, των εσωτερικών τοίχων του σπιτιού-Μουσείου του Γιαννούλη Χαλεπά, καθώς διέθετε το κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό και το απαιτούμενο υψηλής τεχνολογίας εξοπλισμό. Μετά, από ένα χρόνο, η ομάδα μελέτης του Παν/μίου Δυτικής Αττικής, μας παρέδωσε τη μελέτη Ανάδειξης και Αποκάλυψης των γραφημάτων στο σπίτι- Μουσείο του Χαλεπά, επιβεβαιώνοντας, τις φήμες, που οι παλαιότεροι κάτοικοι του Πύργου ανέφεραν στις συζητήσεις τους. Έτσι, σήμερα, για πρώτη φορά και στο φυσικό του χώρο παρουσιάζεται το σημαντικό αυτό εικαστικό γεγονός, που αναδεικνύει την αθάνατη δύναμη του χεριού του Γιαννούλη Χαλεπά.

Ευχόμαστε, το άγγιγμα του μολυβιού του Γιαννούλη Χαλεπά στους τοίχους του σπιτιού του, να αποδειχθεί, η πιο μακριά γραμμή, που τράβηξε ποτέ καλλιτέχνης, με ατελείωτα σημεία και ρωγμές, με κίνηση, που έχει συνέχεια, αλλά και έτοιμη να σπάσει, που κι αν ακόμη συντριβεί, όλα, μαζί τα συντρίμμια καλά κρατούν, χάρη, στη δύναμη του έργου, του σχεδίου του Γιαννούλη Χαλεπά.

Αθήνα, 21 Δεκεμβρίου 2018,
Εμμ. Σώχος, Πρόεδρος του Π.Κ.Π.

Σχόλια:

0 σχόλια:

Τα σχόλια θα αναρτώνται εφόσον υπάρχει Όνομα και Επίθετο σχολιαστή, σε διαφορετική περίπτωση (ψευδώνυμο ή ανώνυμα) θα διαγράφονται αυτόματα από το σύστημα.